Tuesday, November 13, 2007

A Reminder for me..

Sifat Lemah Lembut Mendatangkan Kebaikan

Hadith :

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Sesiapa yang dikurniakan sifat lemah lembut nescaya ia akan memperolehi kebaikan dalam semua hal.” (Riwayat Muslim).
1. Lemah-lembut adalah akhlak yang mulia yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T kepada hamba-nya. Oleh itu orang yang memiliki sifat lemah lembut adalah orang yang sangat beruntung.

2. Melatih diri untuk dapat memiliki sifat mulia ini dapat dimulakan dengan menahan diri apabila marah dan mempertimbangkan baik buruknya sesuatu perkara sebelum bertindak.

3. Orang yang lemah lembut melambangkan orang yang sentiasa sabar dan tenang (tidak tergesa-gesa). Namun sifat lemah lembut ini lebih baik diseiringkan dengan ketegasan agar seseorang itu tidak mudah dipermainkan atau diperbodohkan oleh orang lain.

4. Rasullullah s.a.w adalah contoh orang yang paling lemah-lembut dan paling baik dalam pergaulan. Sesiapa yang melihat baginda dari jauh akan berasa gentar tetapi sesiapa yang bercampur atau bergaul dengan baginda tentu akan menyayangi baginda disebabkan oleh sikap lemah lembut baginda itu.

A copy-paste edition from: http://nurjeehan.hadithuna.com/

2 comments:

MAMAMIA said...

Zlaa,

Kadang2 kena berkeras jugak, kalau tak asyik kena pijak aje... Selalu org ingat kalau kita berlemah lembut, mereka ingat kita lemah...

ZLAA said...

mamamia,

Read again point no 3. I pernah jumpa orang yang lemah lembut tetapi tegas. Hmm.. admire..