Thursday, June 14, 2012

Rindu yang tidak mungkin akan padam......

Membaca blog Pn Roza (http://muhdkamil.org/rozaroslan/2012/06/12/raudhah-di-hatiku/) tentang bagaimana keadaan di Raudhah membuat membuak2 rindu saya pada tanah suci. Terngiang-ngiang di ingatan keadaan di masjidil haram dan masjidil nabawi. Bagi saya nikmat paling besar yang pernah saya perolehi adalah ibadah haji yang Allah kurniakan pada saya.

MasyaAllah Tabarakallah.. Sesungguhnya Allah itu maha mendengar; di hari terdetik di hati saya amat ingin menunaikan fardhu haji, keesokkan harinya terus mendapat panggilan jemputan dariNYA. Tak dapat digambarkan 'excitement' yang saya rasai. 50 hari berada di tanah suci terasa amat singkat sekali. Seakan mimpi melakukan ibadah tawaf, saie, wukuf di Arafah, mabit di Muzdalifah, melontar 3 jamrah di Mina dan ibadah umrah.Yang amat saya gemari adalah ibadah tawaf; maka saya selalu pastikan cukup penggambilan protein utk bekalan tenaga melakukan ibadah ini. Seusai solat subuh dan maghrib menjadi pilihan waktu bagi saya melakukan ibadah tawaf ini. "Ya Allah, janganlah Kau jadikan haji dan umrahku yang lepas sebagai yang terakhir". Ameen...


sentiasa mengamit memori (gambar dari Internet)


keheningan Masjidil Nabawi sentiasa dalam ingatan (gambar dari Internet)





rindunya pada tempat ini (gambar dari Internet)




No comments: