Wednesday, July 18, 2012

Pagi ini saya menerima berita yang amat sedih sekali, kepulangan ke rahmatullah seorang sahabat keluarga. Orangnya masih muda di dalam usia tiga puluhan meninggalkan isteri dan anak-anak yang masih kecil. Kami mengenali beliau semasa beliau masih belajar di London dan beliau sekeluarga pernah menziarahi kami di Nottingham.  Saya sedikit ralat kerana tidak pernah bertanya khabar Allahyarham Dr Azim, seorang doktor gigi yang mana bangunan pejabatnya hanya bersebelahan dengan pejabat saya. Kalau terjumpa pun kami hanya menggangguk kepala dan tersenyum, tidak tergerak pula di hati saya untuk pergi bertanya khabar keluarga dan kesihatannya dek kerana kesibukan dunia yang tiada penghujungnya.. Alfatihah. Moga rohnya dicucuri rahmat.

Hujung minggu yang baru berlalu penuh hari-hari saya dengan aktiviti mendengar 'tazkirah dari Madinah' oleh Prof Kamil. Bermula Sabtu pagi menjemput sahabat-sahabat dari Putrajaya di seksyen 7 yang ingin menghadiri pelancaran buku Prof Kamil. Mulanya saya beragak-agak  untuk ke majlis itu memandangkan saya sudah memiliki buku-buku Prof Kamil, tetapi memandangkan sahabat-sahabat dari Putrajaya bersungguh-sungguh datang dari jauh, sedangkan rumah saya dan Intekma, tempat pelancaran buku tu hanya sepelaung sahaja, sepatutnya  lebih afdal lah saya hadir ke majlis itu. Rupanya tidak sia-sia saya ke majlis itu. Banyak mutiara kata dari Prof Kamil yang sangat mengesankan. Keesokkan harinya Ahad, kami ke surau Husna seksyen 20 untuk mendengar lagi 'tazkirah dari Madinah' Prof Kamil.
travelog haji - antara buku Prof Kamil yang telah saya baca 

Antara yang menarik bagi saya kupasan Prof Kamil tentang taman syurga (raudhah). Katanya kalau kita ke Madinah antara peluang yang tidak dilepaskan adalah menziarahi raudhah yang mana telah dijanjikan Allah SWT sebagai salah satu dari taman-taman syurga, sedangkan kita tidak sedar bahawa antara taman-taman syurga juga adalah majlis-majlis ilmu. Prof Kamil menceritakan bagaimana setiap malam beliau mangalu-alukan tetamu ke rumahnya di Bukit Uhud dan syarat apabila mereka di rumahnya, tetamu perlu mendengar tazkirah ringkas darinya sebelum menjamu selera. Kelihatan pelik; tetapi rupanya beliau mahu rumahnya menjadi seperti taman-taman syurga. Brilliant ideas..


2 comments:

teratakmuslaily said...

kak.. laily pun dah beli buku nie.. tapi Ya Allah Ya Ampuuuun, sibuknya dgn urusan dunia, masih belum berkesempatan nak baca... hai! entahlah kan..huhu..

ZLAA said...

Laily,

Dah beli buku 'Bukan sekadar resepi' yg isteri Prof ni tulis? best juga, bacaan santai.