Saturday, February 02, 2013

Maulid dan Thai grilled chicken


Lama tidak update blog ni.. sibuk memanjang. Apa yang sibuk entahlah.. Musim peperiksaan berlalu sudah, mesyuarat-mesyuarat validasi markah pelajar pun selesai sudah. Kini masa untuk merancang persiapan pengajaran semester depan pun bermula. Setiap hari, masa berlalu sangat pantas. Benarlah seperti kata-kata Saiyidina Ali R.A. :

'Masa itu umpama pedang, jika kamu tidak memenggalnya nescaya ia akan memenggal leharmu'.

Bulan ini juga bulan kelahiran junjungan Nabi kita, Nabi Muhammad SAW. Yang nyata sekali kini, sambutan maulid sangat diraikan. Banyak selawat dan qasidah yang sangat merdu didengarkan. Antaranya seperti selawat oleh Habib Syech ini. 




Antara terjemahan selawat ini adalah:

Selawat serta salam ku persembahkan kepada mu wahai kekasih ku
Sebagai bukti keteguhan ku,wahai Nabi SAW (kekasih ku)
Engkaulah sebenar-benarnya pemberi peringatan pada masa mu
Wahai kekasih ku, wahai Rasulullah SAW yang bercahaya wajahnya penunjuk jalan kebenaran
Tak lekang selawat tercurah pada mu wahai pembawa kebenaran,laksana hembusan angin yang kencang.

Hari ini Siamese day di rumah. Saya mencuba resepi baru, Thai grilled chicken atau Gai Yang Khao Suan Kwang atau ayam panggang ala Siam. Resepi sangat mudah dan sedap. 

Ayam panggang Siam

Bahan perapnya tidak sukar, cuma sedikit bawang putih, daun ketumbar, lada hitam, garam, gula. Semua bahan ini  ditumbuk sehingga lumat dan kemudiannya di campur sedikit kicap cair, kicap pekat, air dan akhir sekali sedikit bijan. Gaulkan semua bahan ini pada ayam, perap sebentar dan bakar selama 1 jam 45 minit. Resepi langkah demi langkah saya ambil di sini. Ayam panggang Siam ini kami makan bersama sos cili thai, tomyam, paprik, salad dan sudah tentu dengan nasi..

1 comment:

m.u.l.a.n said...

ayam panggang siam... yummeehh...